Православната църква почита днес свети пророк Иезекиил, преподобни Симеон, юродив заради Христа и преподобни Йоан.
Свети пророк Иезекиил произхождал от един еврейски град на име Сарира. Той бил син на Вузия от Левиевото племе и свещеник на Бога Всевишни.
По време на втория Иерусалимски плен той бил отведен от Навуходоносор* в плен във Вавилон** заедно с иудейския цар Иоаким, наречен Иехония Втори.
Три пъти Йерусалим бил завладяван от Вавилонския цар Навуходоносор: първия път в дните на иудейския цар Иоаким (който в свещеното Писание се нарича и Елиаким; 4Цар. 23:34), син на Иосия, брат на Иоахаз и Седекия, бащата на другия Иехония; той пръв бил отведен от Навуходоносор в окови във Вавилон; тогава бил отведен в плен и свети пророк Данииил* заедно с тримата отроци Анания, Азария и Мисаил. Но в скоро време Навуходоносор освободил Иоаким отново да царува в Йерусалим, като го направил свой васал.
След като царувал три години в Йерусалим под властта на Навуходоносор, Иоаким се отметнал от него, не желаейки да му плаща данък. Затова Йерусалим отново бил нападнат от вавилонска войска, светият град бил превзет, цар Иоаким бил убит и хвърлен на кучетата, а на негово място по заповед на Навуходоносор за цар бил поставен неговият син, също Иоаким, когото нарекли и с другото име на баща му - Иехония, и го направили втори Иехония, също васал на вавилонския цар, какъвто преди бил баща му.
Но тъй като и другият Иехония вършел зло пред очите на Господа, то, по Божие допущение, след не много време Навуходоносор отново нападнал Йерусалим и взел в плен Иехония с целия му дом, отвел множество знатни хора, храбри мъже и всички, които били способни да носят оръжие, различни занаятчии, отнесъл и златните църковни съсъди: това било второто пленяване на Йерусалим. При този плен били отведени: свети пророк Иезекиил, Мардохей и Иоседек, бащата на Иисус, обновил след това заедно със Зоровавел разрушения Иерусалимски храм.
Третото и последно разрушаване и опустошаване на Йерусалим от Навуходоносор било в дните на цар Седекия (царувал от 599 до 588 г. пр. Р.Хр., бел.ред.), когото Навуходоносор поставил на мястото на Иехония, налагайки му данък. Но когато и Седекия отхвърлил игото му от себе си, тогава Навуходоносор, идвайки с цялата халдейска войска, окончателно разрушил Йерусалим с огън и меч, а останалия народ отвел в плен. Оттогава престанало да съществува както Иудейското, така и цялото Израилско царство. Това трето разрушаване на Йерусалим от Навуходоносор е описано подробно в житието на свети пророк Иеремия.
* Навуходоносор - име на няколко вавилонски царе. В случая се има предвид Навуходоносор II, син на Набопаласар - велик източен завоевател, покорил Сирия, Персия и Египет и отвел в плен иудеите; царувал от 605 до 562 г. пр. Р.Хр. Бел.ред.
** Вавилон - столица на Халдея - един от най-древните и богати градове в света; построен от Нимврод, син на Хуша или Куша, потомци на Хам. Разположен от двете страни на река Ефрат, Вавилон със своята форма напомнял четириъгълник, построен в огромна равнина. Обиколката на града се равнявала на около 400 км; стените били дебели около 22 м, така че по тях можели да вървят 6 колесници една до друга. Върху стените се издигали 250 кули, със сто врати, изваяни от мед. По средата на града имало много голям мост, от източната страна на който се издигал царският дворец и езическият храм на Бел. По-късно Вавилон бил завладян от персийските царе Кир, Дарий, Ксерск и Александър Македонски и напълно разрушен. Бел.ред.
*Даниил - четвъртият от “големите” пророци (Исаия, Иеремия, Иезекиил, Даниил); произхождал от царски род и още като юноша бил отведен във Вавилон заедно с другите пленени иудеи. Надарен с прекрасни душевни и телесни качества, той изучил халдейския език и мъдрост и заедно с тримата си другари - Анания, Азария и Мисаил бил взет на служба при царския двор. Даниил изтълкувал на Навуходоносор неговите забележителни сънища; неведнъж се удостоил от Бога с видения, в които му били открити най-важни и забележителни свещени събития. При възкачването на Дария на престола той бил назначен за един от тримата управители на империята и по чудесен начин бил спасен от лъвовете, в чиято яма бил хвърлен за своята привързаност към вярата на отците (Дан. 6:10-24). Историята на неговия живот и на делата му е описана от самия него в свещената книга с неговото име. Светата Църква празнува паметта му на 17 декември. Бел.ред.