Какво стои зад решението на Светия синод и амбициите на митрополит Николай? Този въпрос се чете в отвореното писмо, което Велина Маринова е изпратила до медиите и до Светия синод във връзка с негово решение от 24-ти февруари, с което касира избора на Сливенски митрополит и приема нова наредба за избор на митрополите.
Светият синод касира избора за Сливенски митрополит в нарушение на устава си
Публикуваме цялото писмо без редакторска намеса:
"Отворено писмо
Уважаеми дами и господа,
Във връзка с решението на Светия синод от 24. 02. 2024 г. за отлагането на избор на нов Сливенски митрополит, считам, че е нелегитимно, поради следните аргументи
За никого не е тайна, че БПЦ се управлява еднолично от един митрополит. И неговото име е Николай Пловдивски
В този случай именитият митрополит не успя да вкара на редовните избори миналата седмица своето духовно чедо Знеполския епископ Арсений, а беше изместен от Константийския епископ Михаил. Но нещата си имат своята предистория, когато като временно управляващ Сливенска епархия стана Варненският и Великопреславски митрополит Йоан, а не Старозагорския митрополит Киприан. Каква грешка! Но нищо не е загубено, нали изборът от Сливен ще отиде, при когото трябва, а именно при Николай, който лесно ще реши да се касира вотът , разбира се, със съгласието на 7-8, зад които прозира неговата сила и власт на парите.
А всъщност за еп. Арсений гласуваха седемнадесет души. Но въпреки това той не успя да влезе като втори кандидат за нов Сливенски митрополит.
Сега ще Ви споделя „ОБЩЕСТВЕНАТА ТАЙНА“, че дядо Николай иска да надене бялото було /патриаршеското/ и се нуждае от още един сигурен глас в Светия Синод, за да се случи това. Затова изборите от миналата неделя са невалидни, понеже нито еп. Йеротей е "правилният", нито еп. Михаил.
Обяснете ми как така след като всички гласуващи са подписали протокол за съгласие, един от подписалите се сеща за една долна лъжа за единия от кандидатите. Разбира се , чрез одобрението на своя гуру трябва да подаде жалбата, напоена с клевети, да се касират изборите. И ето ти повод – видите ли? Светият синод се събира и решава честният избор на миряни и свещеници да се отложи. И не само това, ами да се направи нова система за избор на Сливенски митрополит. И то каква - да се избират епископите само и единствено от Синода, и то на двата тура.
Каква ЧЕСТНОСТ! Каква ПРОЗРАЧНОСТ, уважаеми дами и господа!
В основата на предложението за промяна на Синодална наредба са посочени някои правила:
- „Така например Правило 12 на Лаодикийския събор предписва, че „… епископите трябва да се поставят за църковно началстване по решение на митрополитите и на областните и при това такива, които са изпитани във времето и в словото си за вярата, и в живота си съобразно правилното слово“.
- „Правило 13 на Лаодикийския събор е още по-категорично: „Да не се позволява народна тълпа да избира ония, които предстои да бъдат ръкополагани в свещенство“.
- Правило 13 на Картагенския събор предписва: „Епископ да се поставя от събор на много епископи.
Сега действащата наредба спазва църковните ценности, дава право на вота както на миряните, така и на митрополитите. Значи избраните по настоящата наредба митрополити са може би нелегитимни? Тогава, как те ще определят, че настоящия избор е нелегитимен и как шепа слуги ден преди избора ще си позволяват да изменят дългогодишната действаща наредба за Избор, в която се дава демократично право и на миряните. В кой век ни връщат тези синодални управници? Срамота е, тръгнала процедура по избор да бъде спряна и променена по средата!
Как така нашите управници се избират от целия народ според Конституцията, а църковните управници само от шепа митрополити. Така ли Бог ги учи! Всички сме равни пред БОГ!
Юридически погледнато вътрешните изменения на правилата за вота на нов митрополит трябва да се санкционират с нов църковен народен събор. Както и да е, това проекторешение не може да влезе априори преди самия вот, защото новият механизъм изключва всички миряни, като оставя правото на вот само на висшия клир.
А всъщност защо не е подходящ еп. Йеротей ? Ами той е един изключително добър , лъчезарен и невисокомерен човек, отнасящ се винаги с разбиране към миряните и своите подопечени духовници.
Духовник, който държи на мира и разбирателството!
А някой питал ли е за мнение духовни лица или миряни в Сливенска епархия?
Нима БПЦ не цели разделение с това решение?
А къде са приказките на обединение и мир в БПЦ?
Не е хубаво да се допуска БПЦ ДА СЕ УПРАВЛЯВА от едно главно действащо лице - един митрополит на име Николай Пловдивски!
Нека завърша с думите на Левски: „ Дела трябват, а не думи!“
Апостола на свободата, който винаги е казвал истината!
Амин".