Мирослав Станчев е роден на 24-ти август 1989 година в Бургас. Завършил е класическо пеене в НУМСИ "Проф. Панчо Владигеров" в родния си град. След това продължава обучението си в Софийския университет, където завършва специалност "Музикална педагогика".
В продължение на 11 години бе част от бургаската група "5-те сезона", създадена от композитора Стефан Диомов. В момента работи заедно с певицата Тони Димитрова.
Тази година Мирослав Станчев за първи път участва в националния конкурс за българска популярна песен "Бургас и морето" като автор. Песента "Част от мен" по негов текст и музика, аранжимент – Стойо Стоев, изпята от Георги Кючуков бе сред 12-те финални песни на конкурса.
- Тази година участвахте за първи път в националния конкурс за песен "Бургас и морето". Какво беше усещането и доволен ли сте от крайния резултат?
- Доволен съм, защото за първи път моя песен беше удобрена за финала на конкурса. Това е един трамплин за нас, музикантите, защото това е единственият конкурс у нас за песен. Излязох от амплоато си на изпълнител и се представих вече като композитор. Не направих песента с цел да спечеля някаква награда. Това не ме интересува. Хората харесват песента и това е най-важното за мен.
- Георги Кючуков ли беше изпълнителят, който трябваше да представи песента? Той ли беше правилният избор?
- Според моите виждания като автор, да. Търсих точно такъв глас, такъв емоционален човек, който да пресъздаде по този начин песента.
- На това издание на "Бургас и морето" участваха със своя песен двама бивши вече партньори от "5-те сезона" - Цанислав Петков и Мина Пенкова. Какво беше да сте на една сцена и в следващия момент да сте конкуренти?
- Не мисля, че сме били конкуренти, защото те са много важни хора в моя живот. Много се радвам за тях, че спечелиха награда. Песента им заслужаваше да бъде в челната тройка.
- Това не е първата песен, която създавате като автор. Назрява ли идеята да се утвърдите като автор?
- От шест-седем години пиша текстове и музика за песни. Не мога да кажа, че съм композитор. Но много бих искал да се занимавам професионално с това. Много по-различно е да не си консуматор на една песен, а да си неин създател. Това е още по-вълнуващо. Случиха се много хубави неща за мен в този аспект. През май месец тази година моя песен беше включена в албум, издаден от група "Сол бемол" и трио "Тринити". Това беше едно много добро начало и предпоставка, че това което правя има смисъл.
- Как се казва песента?
- Песента се казва "Приказна измама". Балада е. Триото я изпълни по невероятен начин.
- Песента, с която участвахте на "Бургас и морето" също е баладична. Този музикален стил ли Ви влече?
- Не точно, просто съм на такава вълна. Явно в момента това е моята муза. Но пиша и бързи песни, не само балади.
- На лявата Ви ръка има музикална татуировка? Какво сте си татуирал?
- Това са нотите на първата ми песен "Вярвай в себе си". Това е фразата от припева.
- Каква беше провокацията за нея?
- Учих в София, живеех тогава в Студентски град. Прибирайки се към Студентски град и пътувах в небеизвестния автобус №280. До мен стоеше едно незрящо момиче. Тя говореше по телефона. Колкото и да не искаш да слушаш чужди разговори в автобуса, това трудно може да стане. Чух я да обяснява, че е щастлива и това ме накара да се заслушам в разговара й. Около нея всички се оплакваха. И си казах: Това момиче, колко е ощетено, а другите, които се оплакват, че имат проблеми реално нямат. Прибрах се, седнах и за два часа написах песента. Много помогна за това и Стойо Стоев, който направи аранжимента на песента "Част от мен" за "Бургас и морето" тази година.
- Искате да пишете песни за други изпълнители или за себе си?
- На този етап пиша песни за други изпълнители. Очаква се скоро да пусна песен, която е изцяло авторска по мой текст, музика и анаржимент.
- След 11 години сложихте край на участието Ви в "5-те сезона". Сега работите с Тони Димитрова. Част от песните, които изпълнява тя са писани от музиканта Росен Сеновски. Бихте ли написал и Вие песен за Тони?
- Не съм се замислял над тази възможност. Но защо не?
- Стефан Диомов откри преди 20 години Тони Димитрова за голямата сцена. Той създаде и групата "5-те сезона", в която пяхте от нейното основаване. Какво успя да Ви научи той, което сега много Ви помага в съвместната работата?
- Той е професионалист е и изключителен в това, което прави. Възхищавам се на неговия хъс и желание за работа. Това, което правим го правим с много голяма емоция.
- Пяхте в квартет, сега сте беквокал на Тони Димитрова. Какво друго в музикално отношение бихте искали да пробвате?
- На този етап не мисля за друго. Щастлив съм от работата си с Тони Димитрова и не мисля за различни неща, от това което правим.
- Преди две години създадохте Академия за деца, в която те да развиват своите музикални, артистични и сценични таланти. Как смятате да я развиете в бъдеще?
- Това беше първото й издание. Смятам да продължа в Бургас, но все още не е назряла идеята как точно да се случи това. В София нещата бяха много по-различни. Там има повече възможности като база и преподаватели. Надявам се до една година този проект да стане факт тук.
- Музиканти, които от години са свързани по един или друг начин с конкурса "Бургас и морето" са споделяли, че има все по-голямо затруднение с авторите на музиката, защото през последните години все по-често се изпращат за участие песни без ноти. А те са важни при разучаването на песните от страна на групата, която ще ги изсвири. Как си обяснявате тези процеси, които се случват в музикално отношение? Излиза, че всеки който има нужния инструмент може да създаде музика и не е нужно да има образование за това?
- Реално е точно така. В днешно време музиката се прави на компютърни програми. Почти всичко е електронно. Има хора, които не познават нотите, но се мислят за композитори. Да са живи и здрави. Аз съм фен на живите инструменти. В моята песен няма нито един изкуствено създаден тон. Всеки инструмент беше изсвирен. Китарата си е китара, пианото си е пиано, барабаните са си барани и т.н. Това е правилната форма, а не използването на модерни звуци, които обаче не докосват хората.
- Колко време отнема писането на ноти към една песен?
- Програмата ти изкарва музиката за секунди. Ако пишеш музиката нота по нота на ръка на листа, това може да ти отнеме дни или седмици.
- Това ли е причината част от песните, които звучат да не са мелодични?
- Не бих казал. Има доста песни, които са със синтетични звуци и докосват. То зависи от емоцията, която си преживял и по начина, по който си успял да я предадеш на хората.
- Вие сте от друго поколение, но музикантите и певците, които са творили десетилетия назад и преди демокрацията са създали песни, които ще останат и след нас. Каква е причината последните 20 години все по-трудно и все по-рядко да се ражда хит?
- Според мен причината е, че авторите започнаха да създават песни, защото трябва да го правят, защото трябва да се пусне нещо на музикалния пазар, защото така влязоха много в шоу бизнеса, а изкуството някакси избледня. И истинските неща станаха все по-малко. Все по-рядко се прави истинска музика. Един автор изразява себе си чрез музиката. Когато започна да пиша песен, го правя провокиран от някаква емоция. Не го правя, само защото трябва.
- Как телевизионните музикални форми убиват живото изкуство?
- Има си положителни и отрицателни неща във форматите. В България няма друга форма, чрез която да стигнеш до хората и те да те чуят. Ако ги няма тези формати, младите изпълнители няма, къде да се покажат. После те влизат във фунията шоубизнес и им се налага да правят музика, която не искат и да се съобразят с неща, които не са по вкуса им.
- Имаме примери, които имат музикално образование, имат вече натрупан опит и се пробваха в тези музикални реалита? Смятате ли, че това е добре за самия изпълнител?
- Защо не? Има доста успешни изпълнители, които излязоха от музикални формати и правят качествена музика. Зависи какви са ти целите. При мен никога не е било всичко и на всяка цена. Има хора, които явно не мислят така и губят.
- В музикалните формати има жури, които оценява изпълнението на участника. И това е доста субективно, защото публиката може да го хареса, а журито не или обратно. И ако ти вече имаш изградено име и участват в такъв формат, може решението на журито да се отрази негативно на това, което си създал до този момент...
- Не е важно журито да те хареса, а публиката. Не само в тези реалити формати, но и на различни конкурси мнението на журито е субективно. Така е и на "Бургас и морето". Важно е публиката дали ще те хареса.
- Има ли мелодия, която доста често звучи в главата Ви и има ли ден, в който да не слушате музика?
- Няма такъв ден, защото животът ми е свързан с музиката. Много голям меломан съм и обичам особено вечер, когато съм у дома, да слушам музика и да си сверявам часовника, какво се случва у нас и по света.