Георги Баев е знаково и емблематично име, свързано най-вече с пейзажната живопис от втората половина на ХХ век. Роден е през 1924 г. в Бургас. Снимки НХА

Георги Баев е знаково и емблематично име, свързано най-вече с пейзажната живопис от втората половина на ХХ век. Роден е през 1924 г. в Бургас. Снимки НХА

100 години от рождението на големия бургаски и български художник Георги Баев ще бъдат отбелязани в изложба, която ще бъде открита на 21-ви март в 18.00 часа в галерия "Академия" на улица "Шипка" №1 в София. През 2024 година се навършват 100 години от рождението на Георги Баев.

По време на откриването на изложбата детски хор „Милка Стоева“ при Младежки културен център – Бургас, под диригентството на Мариета Секлемова и Лили Бедросян, клавирен акомпанимент Миглена Славова, ще изпълни композиции на Петър Льондев, Николай Кауфман и Георги Петков. Със своята 75-годишна история и днес детски хор „Милка Стоева“ продължава да прославя страната ни, следвайки традициите, положени от неговия създател Борис Ибришимов и продължени от дългогодишния диригент на състава Милка Стоева.

Георги Баев е знаково и емблематично име, свързано най-вече с пейзажната живопис от втората половина на ХХ век. Роден е през 1924 г. в Бургас. Завършва Националната художествена академия (1949), специалност „Живопис“ при професорите Илия Петров и Дечко Узунов.

В настоящата изложба са включени 42 творби, които проследяват различни периоди в неговото творчество – от най-ранните графики от 50-те години на ХХ век („Момче“ 1957, „Рисунка“ 1957, „Ателието“), до 60-те години на ХХ век, когато Баев категорично избира живописта за свое творческо верую („Утро“ 1962, „Лодки“ 1963). 

Не са пропуснати и творбите „Пролетни нощи“ (1966), „Пране“ и „Край колодрума“ (1967), които професор Аксиния Джурова определя като: „емблематични за развитието на българското изкуство тогава и днес“. 

В края на 60-те и началото на 70-те Георги Баев се отдалечава от пряко копиране на натурата, ориентира се към абстрактния лиризъм и условността на пейзажния фрагмент („Мрежи“ 1974, „Пейзаж в синьо“ 1975, „Плаж“ 1979). 

Към най-зрелия му период спадат 70-те и 80-те години на ХХ век, време на динамична творческа активност. Морето става основна тема в творчеството му. Морският пейзаж на Баев изпъква сред множеството традиционни интерпретации на темата от други български маринисти с неочаквано ярък и наситен колорит, с обобщени и изчистени форми. Платната на Баев създават усещане за статичната красота на морето, за близостта на така мечтания хоризонт. 

Изпепеляващата страст, с която Баев работи идва от огнената мощ: през 1983 г. е подпалено ателието му унищожени са стотици творби. Обгорелите платна, оцелели след пожара напомнят, че смелостта във всяко време е изпитание. В пряк отзвук на действителността постепенно творбите на Баев стават драматични, появява се фигурата, тревогата за човека. Цветовете са плътни и наситени, носят силно психологическото звучене. Баев вече не рисува лодки и море, небе…, защото с тях е казал това което е необходимо, Баев е променен: „Този пожар ме разтърси така, че след това направих най-хубавата си изложба и то само за седем месеца…Когато съм разгневен и отчаян най-много работя“. Тази изложба е поводът през 1986 г. Баев да стане носител на Хердеровата награда на Виенската академия за изкуство. Представен е в 34-томния речник за изкуство на лондонското издателство „Макмилън“. 

В настоящата изложба са експонирани картини от цикъла „Спомен“ и серията „Бариери“. 

Достигнал до мъдростта на остаряването, той се примирява със себе си и със света и се връща към оптимизма и светлината в по-ранното си творчество, но вече обогатено от живота светоусещане.

Георги Баев е депутат в VII Велико народно събрание (1990 – 1991 г.). 

Умира на 18 февруари 2007 г. в Бургас. 

В експозицията са включени творби от фонда на Бургаска художествена галерия „Петко Задгорски“ и от колекцията на семейството.

Галерия