Една от най-впечатляващите със своята пищност и мащабност постановки на Държавна опера - Бургас - "Аида" от Джузепе Верди, в режисьорската версия на проф. Павел Герджиков, ще дари незабравими мигове на досег с популярната опера на почитателите на класическото музикално изкуство – на 19-ти октомври, събота, от 19 часа на сцената на Държавна опера – Бургас. Спектакълът, който ще пресътвори атмосферата на древния Египет, ще разгърне своята сценична красота и въздейственост, под майсторската палка на именития български диригент Иван Кожухаров, с великолепен артистичен каст.
В събота отново ще заживее вълнуващата история за етиопската принцеса в робство Аида, фараонската дъщеря Амнерис и египетския военачалник Радамес, за чието сърце си съперничат двете красавици. Спектакълът на „Аида“ в рамките на тазгодишното издание на фестивала „Опера на светилището“ в Бегликташ се превърна в истинска сензация, билетите бяха изчерпани дни преди представлението, а щастливците, имали възможността да присъстват на него, го окачествиха неслучайно като суперпродукция.
В ролята на Аида в събота бургаската публика ще има удоволствието да види и чуе забележителното лирико-драматично сопрано Йоана Железчева. Нейният мощен и прибивен глас, който, обаче, притежава и нежно-лирични параметри, както и изключителна духовна сила и въздейственост, спомага за цялостното изграждане на образа на поробената етиопска принцеса. Аида на Йоана Железчева е белязана едновременно с мекота и сила, с вътрешно стремление към любовта и външен израз на невъзможността да бъде осъществена, поради трагичната сила на обстоятелствата. Йоана Железчева бе неотразима на спектакъла на „Аида“ през м. август на откритата сцена на тракийското светилище Бегликташ, когато изгради изумителна динамика в тежката сопранова партия, наситена с драматизъм и психологичзъм, особено в тихите приглушени нюанси. И като артистичност, и като гласови постижения, нейната роля бе безупречно пресъздадена.
В ролята на съперницата за сърцето на Радамес – властната фараонска дъщеря Амнерис, публиката ще има привилегията се насладят на великолепното мецосопрано Даниела Дякова, която впечатлява не само с харизматична визия, но и с чудесни гласови възможности и силно сценично присъствие. Тя ще вплете женственото си излъчване и красивия си тембър при изграждането на разкъсваната от съмнения и ревност принцеса, която пази в сърцето си едновременно и страст, и отдаденост, и жестокост, и реваншизъм, и типично женска горест, която е опустошителна за нейната същност. Отчаянието, непримиримостта с емоционалната загуба на любимия мъж, преплетени с искреното страдание и болка в чисто човешките й измерения, придават особен колорит на образаа на Амнерис. Именитото мецосопрано Даниела Дякова наскоро бе удостоена с престижната награда „Никола Гюзелев, заедно със сопраното Александрина Пендачанска и баса Бисер Георгиев.
На сцената на Бургаската опера в събота ще излезе чудесният тенор Валерий Георгиев – в ролята на Радамес, египетски знатен воин, за чиято любов се борят прекрасните Аида и Амнерис – всяка чрез своите способи и емоционална сила. Тенорът е известен с богатия диапазон на гласа си с т.нар. Росиниеви височини, каквито много малко тенори в света притежават. Образът на Радамес е характерен с неговите сърдечни тежнения, противно на логиката и прагматичния избор, които са подчинени на обичта му към етиопската пленница Аида. Заключителната сцена на зазиждането на живите Аида и Радамес остава задълго в съзнанието с драматичността на музикалния изказ, характерен с приглушен плачевен тон. В него, обаче, изпъква не толкова отчаянието на неминуемата смърт, а по-скоро звучи като апотеоз на любовта и като един от най-ярките символи на безсмъртието, превъплътено в сливащите се души на двама влюбени, макар и обречени – тук, в земните измерения.
В ролята на етиопския цар Амонасро влиза внушителният – като сила на гласа и присъствие на сцената баритон Марян Йованоски, солист на Националната опера на Република Северна Македония и Държавна опера – Бургас. Именитият баритон придава на образа неповторимо внушение и достолепност, чрез придържането към силата на закона, независимо от причинената непосилна мъка на неговата дъщеря Амнерис.
В образа на върховния египетски жрец Рамфис влиза басът Делян Славов – величествен и респектиращ. Като Фараона на Египет ще се представи басът Костадин Мечков, Жрица ще бъде сопраното Стефка Христозова, Вестител – тенорът Милен Динолов.
Важна част от цялостната картина на завършения музикално-сценичен продукт на спектакъла ще бъде и хоровият състав с диригент Александър Чепанов, сливащ се с посланията на партитурата в изграждането на внушението, втъкано в сюжетната линия.
Чудесно тематично вписана е и хореографията, в изпълнение на балета на Бургаската опера. Художник на декорите, пресъздаващи величествената респектираща обстановка в Египет, с емблематични артефакти, е дело на художника Чавдар Чомаков, хореографията, която също е синхрон с древноегипетската култура и специфика на костюми и движения, е на проф. Хикмет Мехмедов. Помощник-режисьори на постановката са Лина Пеева и Петър Тихолов, репетитор на балета – Марина Змеева-Маркова. В мащабния атрактивен спектакъл вземат участие оркестърът, хорът и балетът на Държавна опера – Бургас. Всички артисти в събота ще бъдат отдадени на пресъздаването на красивата Вердиева музика, заредена с несравним емоционално-смислов заряд, обединени от експресивното и едновременно с това – философски подплатено, диригентство на Иван Кожухаров.
Постановката на Държавна опера – Бургас на една от най-известните творби на Джузепе Верди – „Аида“, монументална музикална творба, с мащабно звучене и сценография, е събитие, което живее дълъг сценичен живот, превъплъщавайки се всеки път в различни нюанси на изпълнителското изкуство, като индивидуален певчески натюрел. „Аида“ е характерна с многозвучен ефект – от майсторското съчетаване на широкомащабността и художествените внушения на Вердиевата музика. Всеки спектакъл на една от най-поставяните опери в световен мащаб постига това, което е смисълът на изкуството – комуникация на висше ниво между публика и ваятелите на импозантната постановка – солисти, хор, оркестър, диригент. Те вплитат майсторство и вдъхновение в общия стремеж да изваят запомнящи се образи и оставят у зрителите усещане за цялостност, завършеност, емоционална спойка, впечатване в съзнанието и паметта на музикалното внушение.
„Аида“ е едно от най-изпълняваните и обичани опери на Верди. Като една от късните Вердиеви творби, тя носи характерните черти на творческата зрелост, философското обобщение на основополагащи житейски дилеми, изкристализиране на образно-понятийната йерархия в областта на музикалната естетика, както и дълбок психологизъм при изграждане на образите. „Аида“ впечатлява с многопластовостта – както в сюжетната линия, така и при разкриване, разгръщане и противопоставяне на характерите драматизма на сблъсъка на чувства, интереси и разкъсващото усещане за избор между дълга и любовта. Вещата и задълбочен режисьорска работа на проф. Павел Герджиков напълно се вмества в цялостното въздействие на творбата – както в съзвучие с вложения от автора идейно-естетически заряд, така и като самобитен подход в творческия процес на раждане на спектакъла. Несъмнен душевед е постановчикът, като успява да изведе на преден план в спектакъла именно човешките взаимоотношения, техния драматизъм, многообхватност, както и неземно красивите измерения на любовта. Наблюдава се майсторски момент на психологизиране на образите, дълбинна интерпретация на отношенията, а не търсене на повърхностен външен блясък. Съчетаването на блестящите солистични изяви, ансамбли и хорови изпълнения, в синхрон с виртуозните партии на оркестровия съпровод, под палката на маестро Иван Кожухаров, се изпълняват с лекота и професионализъм, а цялостният ефект от възприятието на мащабното оперно произведение е за постигане на художествено внушение, граничещо с естетична нирвана.